AUS DEM NICHTS | Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern | 2014
BILDKONZEPTIONEN INSTALLATION SKULPTUR
Einzelausstellung mit Katalogpublikation
Download Ausstellungsdokumentation (pdf) siehe unten.
Das skulpturale Werk Jochen Kitzbihlers kombiniert Formvorstellungen minimalistischer Kunst im Einklang mit dem Material und dessen natürlichen Vorgaben zu einer organisch geprägten Konkretion. Ein energetischer Zusammenhang mit Natürlichem ist ihm wesentlicher Ausgangspunkt des Schaffens. Seine theoretische Beschäftigung mit dem Strukturbegriff zielt auf ein dynamisches Strukturverständnis. Dabei untersucht er unter anderem in Strukturaufnahmen von Planetenoberflächen und Asteroiden die Entstehung von Transformationsprozessen. Für Kitzbihler sind diese fotografischen Bildserien eine Erweiterung seines skulpturalen Schaffens, das er in ein enges Beziehungsfeld zu wissenschaftlichen Erkenntnissen der Quantenmechanik, der morphologischen Geologie und der Astronomie setzt. Die zentrale Fragestellung Ist Struktur Transformation? entwickelt seine künstlerische Arbeit durch Integration wissenschaftlicher Aspekte zu einem transdisziplinären Werk. Kitzbihler ist 1966 in Ludwigshafen/Rhein geboren, er lebt in Freiburg im Breisgau. 1995 wurde ihm der Pfalzpreis für Bildhauerei zugesprochen. (Dr. Heinz Höfchen)
Ausstellungsansichten oben, ergänzende Informationen und Angaben s. pdf Doku Download. Fotografie Jürgen Rösch.
Heinz Höfchen – Structuralism
Of course, the philosophical debates on the various theories of structuralism are also an essential basis of the reception of contemporary art. They play an important part in the back of the mind of criticism. I could also be said that, taken together, they are its gut feeling. For modern structuralist aesthetics sees the aesthetic object not as a single artefact but is interested in the evaluation of general structural regularities and the possible sustained history of their effect. As an essential quality of the concept of structure implies an order, however regulated, randomness or even artistic arbitrariness are excluded. In particular, an artistic consideration of style in the area of concrete art is per se structurally determined. As early as 1949, Max Bill defined concrete art still rather in connection with the mathematical-geometrical basis thus:
in its ultimate strictness, concrete art is the pure expression of harmonious measure and law. it gives order to systems and life to this order by artistic means.
Since then, the love of geometry has developed further in art – concrete art has perceived and visually included more and more natural processes. In the work of Jochen Kitzbihler, too, who has made a name for himself as a representative of organic concretion, this is difficult to comprehend. His vital interest is in transformation, the paradoxical aim of which is, at first, recognition of the structural equality of opposites. To make this clearer: a superb example of Kitzbihler’s work in this respect is the monumental stele transversal, made of two different forms of granite, namely Vosges granite and Black Forest granite, which stands at the entrance to the Europe Bridge in Kehl and emphasizes the common growth of the two countries by means of the alternating stone blocks from each of them.
Above, insights in the exhibition. For furthe information please see pdf documentation download. Photography: Jürgen Rösch
Download Ausstellungsdokumentation "Aus dem Nichts":
Downloads:
jk_AusDemNichts_M.pdf